» Територіальні органи міністерств та відомств України в районі
Територіальні органи міністерств та відомств України в районі 


Щодо пенсійного забезпечення осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи


Минає 32 роки, а Чорнобильська катастрофа залишається в пам’яті усього українського народу, тривогою відгукуючись у кожному небайдужому серці. 26 квітня є нагадуванням про тисячі наших співвітчизників, які навіть через роки гостро відчувають на собі наслідки цієї трагедії. Насамперед, це ліквідатори наслідків Чорнобильської катастрофи і ті, хто безпосередньо працював чи проживав в Чорнобильській зоні.

Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1210.

Цей Порядок визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54, 57 і 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Пенсії за бажанням зазначених вище осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.

Заробітна плата для обчислення пенсії враховується за будь-які 12 місяців такої роботи поспіль.

У випадку, коли людина працювала у зоні відчуження не менше, як 12 місяців поспіль, за її бажанням пенсія може обчислюватися з урахуванням заробітної плати за будь-який повний календарний місяць роботи в зазначеній зоні.

Якщо особа відпрацювала в зоні відчуження менше 12 місяців поспіль, при обчисленні пенсії буде врахована заробітна плата за роботу в зоні за повні календарні місяці такої роботи.

У разі, коли особа відпрацювала в зоні відчуження менше календарного місяця, пенсія може обчислюватися із заробітної плати, отриманої за роботу в зоні відчуження за весь фактично відпрацьований час в одному із неповних календарних місяців роботи без додавання суми заробітної плати за період роботи поза межами зони відчуження.

Наприклад: особа працювала в зоні відчуження з 28.06.1986 р. по 22.07.1986 року. Отже, її пенсія може бути обчислена із заробітку за червень або липень 1986 року. При цьому, заробітна плата за 3 дні червня або 22 дні липня приводиться до місячної норми, тобто отриманий заробіток буде розділено на 3 або 22 дні (в залежності від місяця врахування) і помножено на 25,4 (місячна норма при шестигодинному робочому дні).

Законодавство гарантує учасникам ліквідації наслідків аварії Чорнобильської катастрофи, особам з інвалідністю, щодо якої встановлено причинний зв’язок із Чорнобильською катастрофою, мінімальну пенсійну виплату. Так, коли розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій та інших доплат, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) не досягає в осіб з інвалідністю І групи – 285 % , ІІ групи – 255 %, ІІІ групи – 225 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, виплачується щомісячна державна адресна допомога до пенсії в сумі, якої не вистачає до зазначених розмірів.

При цьому, згідно із пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії» при призначенні та перерахунку пенсій, надбавок, підвищень, інших пенсійних виплат, встановлених законодавством, використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений на 1 грудня 2017 року Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», збільшений на 79 грн. (1452,00 грн. (1373 грн. + 79 грн.)).

Станом на 01.04.2018 року мінімальний розмір пенсії в ліквідаторів І категорії встановлено на рівні: в осіб з інвалідністю І групи – 4138,20 грн. (1452 грн. х 285%), в осіб з інвалідністю ІІ групи – 3702,60 грн. (1452 грн. х 255%), в осіб з інвалідністю ІІІ групи – 3267,00 грн. (1452,00 грн. х 225%).

Все вищезгадане стосується пенсійного забезпечення ліквідаторів Чорнобильської катастрофи віднесених до І категорії.


Умови ж надання пенсій за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, визначені статтею 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Зокрема, особам, які працювали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу:

- учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали в зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів, а з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року – не менше 5 календарних днів, пенсійний вік знижується на 10 років.

- учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у 1987 році у зоні відчуження не менше 14 календарних днів, пенсійний вік знижується на 8 років;

- учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року у зоні відчуження від 1 до 5 календарних днів, у 1987 році – від 10 до 14 календарних днів, у 1988 році – не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві – не менше 14 календарних днів у 1986 році пенсійний вік знижується на 5 років.

Таким чином, пенсії особам, віднесеним до ІІ-ІV категорій, обчислюють за загальними правилами, але призначають з більш раннього віку. Крім цього, до таких пенсій встановлюється додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі: для ІІ категорії - 170,82 грн.; для ІІІ категорії - 113,88 грн.

Право на зниження пенсійного віку визначається на підставі первинних документів, які надаються особою до органів Пенсійного фонду. Це можуть бути: довідки про період участі в ліквідації аварії на ЧАЕС за формою, затвердженою постановою Держкомітету з праці і соціальних питань від 09.03.1988 р. № 122 (видається тією установою, в складі якої особа брала участь у ліквідації аварії); довідки військових частин; довідки архівних установ або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт, де особа виконувала роботи з ліквідації наслідків аварії (посвідчення про відрядження в зону відчуження (з відміткою населеного пункту); довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості відпрацьованих днів і населеного пункту; виписки із особових рахунків за умови, що в них зазначена кратність оплати праці чи населений пункт і кількість днів. 



Заступник начальника головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

Олена Романченко





Про проведення перерахунку пенсії без додаткового звернення пенсіонерів щороку починаючи з 01 квітня 2018 року


На виконання вимог, визначених абзацом 5 частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон), органами Пенсійного фонду України з 1 квітня поточного року проведено перерахунок пенсій. Перерахунок проведено автоматизовано отримувачам пенсії за віком та по інвалідності. Також перераховувались пенсії за вислугу років, за умови що отримувач пенсії досяг пенсійного віку.

Перерахунку підлягали пенсії пенсіонерів, які продовжували працювати. Якщо пенсіонер має не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії станом на 01.03.2018 р., то перерахунок проводиться за найбільш вигідним варіантом:

- з урахуванням набутого страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії та заробітної плати (доходу), з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію;

- з урахуванням страхового стажу та заробітної плати (доходу), набутих після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

Якщо пенсіонер продовжував працювати і має менше як 24 місяці страхового стажу, то перерахунок пенсії проводиться з урахуванням набутого страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії та заробітної плати (доходу), з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Водночас, пенсіонери, яким з 1 квітня 2018 року перерахунок проведено автоматизовано, можуть звернутись до органів Пенсійного фонду за перерахунком з урахуванням стажу або стажу і заробітної плати, набутих після призначення (попереднього перерахунку) пенсії. Право на такий перерахунок визначається від дати, по яку було зараховано стаж до автоматизованого перерахунку після останнього перерахунку або від дати призначення пенсії має минути не менше 2-х календарних років.



Начальник управління застосування пенсійного законодавства головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

Антоніна Торшина






Інформація ГУ ДФС у Кіровоградській області (10.04.2018 року) 



За перші два місяці цього року податківці виявили понад 30 офіційно не оформлених найманих працівників

19.03.2018

Протягом січня-лютого 2018 року за рахунок вжиття заходів податкового контролю виявлено 31 офіційно не оформленого найманого працівника.

На засіданнях комісій при райдержадміністраціях та міськвиконкомах області з початку цього року з питання підвищення рівня виплати заробітної плати заслухано керівників 135 підприємств, у тому числі: 2 – підпорядковані Міністерству охорони здоров’я, 4 – підпорядковані Міністерству освіти та науки, 5 – підприємства державного сектору економіки та 124 – підприємства комерційних структур. В результаті вжитих заходів підвищено рівень виплати заробітної плати на 92 підприємствах, за рахунок чого до бюджету додатково надійшло 2452,8 тис. грн податку на доходи фізичних осіб, 204,4 тис. грн військового збору та 2997,9 тис. грн єдиного соціального внеску.

Протягом січня-лютого 2018 року органами ДФС області проведено індивідуальну роботу (співбесіди, направлення листів, заслуховування робочими групами) із керівниками 123 підприємств, в результаті чого підвищено рівень виплати заробітної плати на 83 підприємствах. За рахунок вжитих заходів до бюджету додатково надійшло 292,6 тис. грн податку на доходи фізичних осіб, 24,4 тис. грн військового збору та 357,6 тис. грн єдиного соціального внеску.

З початку поточного року органами фіскальної служби областіпроведено 4 перевірки суб’єктів господарювання з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору. Проведеними перевірками використання праці неоформлених найманих робітників не встановлено. 


Надходження екологічного податку на Кіровоградщині зросли на3,6 мільйонів гривень

19.03.2018

Протягом перших двох місяців 2018 року підприємства Кіровоградської області сплатили майже 20 млн грн екологічного податку. Цьогоріч зібрана сума еко-податку на 3,6 млн грн або 18,3 відсотка перевищила показники січня-лютого минулого року. Згідно з розподілом коштів, із загальної суми до місцевих бюджетів надійшло майже 11 млн грн, до державного бюджету –майже 9 млн гривень.

«Екологічний податок є основним джерелом фінансування заходів, спрямованих на захист оточуючого середовища, мінімізацію негативного впливу на нього господарської діяльності та раціональне використання природних ресурсів. Саме тому закликаємо платників екологічного податку вчасно та в

повному обсязі забезпечувати сплату податку», - зазначив в.о. начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області Сергій Тертичний.


Декларування доходів, якщо протягом

звітного року змінили прізвище


19.03.2018

Головне управління ДФС у Кіровоградській області звертає увагу громадян, що при заповненні декларації про майновий стан та доходи (далі – Декларація) у рядку 3 згідно з даними паспорта вказуються прізвище, ім’я, по батькові платника податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО).

У разі якщо протягом звітного періоду, за який здійснюється декларування, або у наступному за ним році платник ПДФО змінив прізвище (ім’я, по батькові), у рядку 3 слід зазначити спочатку нове прізвище (ім’я, по батькові), а в дужках – попереднє прізвище (ім’я, по батькові).

Нагадуємо, що з 01.01.2018 внесені зміни до форми Декларації та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859.

Отже, фізичні особи, які відповідно до норм Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) зобов’язані та/або мають право подати Декларацію, починаючи з 1 січня 2018 року повинні звітувати за новою формою Декларації.

Податкові зобов’язання з ПДФО та з військового збору, зазначені в поданій річній Декларації, фізичні особи зобов’язані сплатити самостійно до 1 серпня 2018 року – це визначено п.179.7 ст.179 ПКУ.

набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №556 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року №859», яким

Затверджено нові порядки з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних


Головне управління ДФС у Кіровоградськійобласті доводить до відома платників, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями Кабінет Міністрів України постановою від 21.02.2018 №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі – Постанова №117) затвердив:

· Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

· Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; 

· Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Постановою №117, зокрема, встановлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування (далі – ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ, що діяв до набрання чинності Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», та які станом на 1 грудня 2017 не подали пояснень і копій документів до таких ПН/РК, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного у такій ПН/РК, подати пояснення і копії документів до таких ПН/РК на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Крім того, Постановою №117 визнано такими, що втратили чинність:

* постанова Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 «Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації»;

* постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 №485 «Про затвердження Порядку розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Постанову №117 опубліковано в офіційному виданні «Урядовий кур’єр» від 07.03.2018 №46. Постанова №117 набирає чинності через п’ятнадцять днів з дня її опублікування. 


З початку року платникам Кіровоградщини повернули понад 150 мільйонів гривень ПДВ

19.03.2018

Як повідомили фахівці управління податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДФС у Кіровоградській області, з початку року платники області отримали 157,5 млн.грн. бюджетного відшкодування ПДВ, це на 28,2 млн. грн. менше, ніж торік.

За січень-лютий 2018 року платники податків Кіровоградської області заявили до відшкодування ПДВ з бюджету на рахунки платників у банку на загальну суму 210,5 мільйонів гривень. В порівнянні з аналогічним періодом 2017 року заявлена сума податку на додану вартість на рахунки платників збільшилась на 78,6 млн.грн. або на 62,7 відсотків. 


Протягом січня-лютого 2018 року юристи фіскальної служби Кіровоградщини виграли у судах понад 90 відсотків розглянутих справ

19.03.2018

Станом на 1 березня 2018 року юридичною службою органів ДФС Кіровоградської області здійснювалось супроводження 1479 справ різних категорій (з урахуванням позовів минулих років) на загальну суму 3,6 млрд гривень.

За результатами їх розгляду повністю або частково на користь органів ГУ ДФС у Кіровоградській області винесено 40 рішень на суму 26,5 млн грн, що становить більше 90 відсотків від загальної кількості винесених рішень та більше 90 відсотків від їх загальної суми.

Серед адміністративних справ за позовами платників податків до територіальних органів ДФС Кіровоградської області  більшу частину складають справи про визнання недійсними/нечинними податкових повідомлень – рішень. Так, у січні-лютому 2018 року судами розглянуто 14 таких справ на 577,3 тис. гривень. Усі вони вирішені на користь органів ДФС регіону.


Протягом січня-лютого 2018 року юристи фіскальної служби Кіровоградщини виграли у судах понад 90 відсотків розглянутих справ

19.03.2018

Станом на 1 березня 2018 року юридичною службою органів ДФС Кіровоградської області здійснювалось супроводження 1479 справ різних категорій (з урахуванням позовів минулих років) на загальну суму 3,6 млрд гривень.

За результатами їх розгляду повністю або частково на користь органів ГУ ДФС у Кіровоградській області винесено 40 рішень на суму 26,5 млн грн, що становить більше 90 відсотків від загальної кількості винесених рішень та більше 90 відсотків від їх загальної суми.

Серед адміністративних справ за позовами платників податків до територіальних органів ДФС Кіровоградської області  більшу частину складають справи про визнання недійсними/нечинними податкових повідомлень – рішень. Так, у січні-лютому 2018 року судами розглянуто 14 таких справ на 577,3 тис. гривень. Усі вони вирішені на користь органів ДФС регіону.


Протягом січня-лютого 2018 року юристи фіскальної служби Кіровоградщини виграли у судах понад 90 відсотків розглянутих справ

19.03.2018

Станом на 1 березня 2018 року юридичною службою органів ДФС Кіровоградської області здійснювалось супроводження 1479 справ різних категорій (з урахуванням позовів минулих років) на загальну суму 3,6 млрд гривень.

За результатами їх розгляду повністю або частково на користь органів ГУ ДФС у Кіровоградській області винесено 40 рішень на суму 26,5 млн грн, що становить більше 90 відсотків від загальної кількості винесених рішень та більше 90 відсотків від їх загальної суми.

Серед адміністративних справ за позовами платників податків до територіальних органів ДФС Кіровоградської області  більшу частину складають справи про визнання недійсними/нечинними податкових повідомлень – рішень. Так, у січні-лютому 2018 року судами розглянуто 14 таких справ на 577,3 тис. гривень. Усі вони вирішені на користь органів ДФС регіону.


З кіровоградськими фіскалами проведено 93 профілактичних заходи щодо недопущення корупційних дій


19.03.2018

За результатами оперативно-службової діяльності відділом внутрішньої безпеки територіальних органів ДФС у Кіровоградській області ГУ ДФС у Кіровоградській області за січень-лютий 2018 року проведено 93профілактичних заходи (лекції, виступи, бесіди) в структурних підрозділах ГУ ДФС у Кіровоградській області щодо недопущення корупційних дій та порушень законодавства України у сфері службової діяльності.

Протягом перших двох місяців цього року відділом внутрішньої безпеки проведено 8 перевірок відносно посадових осіб податкової та митної служби у Кіровоградській області.

За наслідками проведених службових розслідувань і перевірок внесено 5 подань про притягнення винних осіб до відповідальності, усунення причин та умов, що сприяли вчиненню порушень.

У січні-лютому 2018 року до правоохоронних органів направлено один матеріал перевірки та зареєстровано одне кримінальне провадження у сфері службової діяльності.

За участю співробітників відділу внутрішньої безпеки територіальних органів ДФС у Кіровоградській області ГУ ДФС у Кіровоградській області з початку поточного року викрито факти порушень чинного законодавства суб’єктами господарювання, внаслідок чого до державного бюджету донараховано 15,2 млн гривень.

Крім того, у лютому співробітниками відділу внутрішньої безпеки територіальних органів ДФС у Кіровоградській області ГУ ДФС у Кіровоградській області було проведено перевірку стану охорони приміщення.

Нагадуємо телефон антикорупційного сервісу «Пульс» - 0 800-501-007. Лінія працює цілодобово.


Мешканці Кіровоградщини задекларували майже 100 млн грн доходів

19.03.2018

У Головному управлінні ДФС у Кіровоградській області повідомили, що протягом січня-лютого 2018 року 5 тисяч 225 громадян задекларували свої доходи, отримані у 2017 році. Серед них 5 тисяч 126 осіб були зобов’язані задекларувати доходи, а 29 осіб зробили це з метою отримання податкової знижки.

У цілому жителями області задекларовано 97,6 млн грн доходів, до сплати визначено 9,8 млн грн податку на доходи фізичних осіб та 1,3 млн грн військового збору. 

Слід зазначити, що 3 наших земляки заробили у 2017 році більше 1 мільйона гривень. Сукупно ними задекларовано 8,3 млн грн доходів, а до сплати у бюджет – 543,9 тис. грн податку на доходи та 57,2 тис. грн військового збору.

Через мережу Інтернет громадянами подано 23 декларації.

Станом на 1 березня 2018 року громадянами сплачено визначених зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 4,6 млн грн та військового збору у сумі 0,6 млн гривень.

У обласному управлінні відомства наголошують, що кампанія декларування доходів, отриманих у 2017 році, триває. Граничним строком подання декларації для громадян, які зобов’язані згідно з Податковим кодексом України подати податкову декларацію, і осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, – до 1 травня року, що настає за звітним. Для тих, хто має право на податкову знижку – по 31.12.2018 (включно).
















Консультує Міністр юстиції:

як розділити майно під час розлучення


Добрий день! Звертаюся до Вас, бо більше не знаю, в кого спитати. Ми з чоловіком прожили разом більше 20 років, виростили 2 дітей. Однак, вже давно зрозуміли, що краще нам жити окремо, чекали лише, доки діти виростуть, стануть на ноги і почнуть самостійне життя. Зараз збираємо розлучатися. Тож прошу роз’яснити, яке майно ми маємо розділити, а яке ні?

Тамара Твердохліб

Яке майно є спільною сумісною власністю подружжя?

Майно, яке набуте за час шлюбу, незалежно від того, що один з них не мав з поважної причинисамостійного заробітку.Такими поважними причинами можуть бути, наприклад, навчання, ведення домашнього господарства, догляд за дітьми, хвороба тощо.

Дружина та чоловік мають рівні права на володіння, користування і розпоряджання цим майном, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

До майна, що належить подружжю на праві спільної сумісної власності, відноситься:

  • майно, набутеза час шлюбу (за винятком речей індивідуального користування);
  • доходи,отримані кожним із подружжя (заробітна плата, пенсія, стипендія та інші»;
  • речі, придбані для одногоіз подружжя для професійних занять (музичні інструменти, лікарське устаткування, оргтехніка тощо).

Якщо майно дружини/чоловіка за час шлюбу істотно збільшилося у своїй вартості внаслідок спільних трудових чи грошових затратабо затрат другого з подружжя, або якщо один із подружжя своєю працею чи коштами брав участь в утриманні майна, управлінні цим майном чи догляді за ним, то таке майно абодохід, одержаний від цього майна, у разі спору можутьбути визнані за рішенням суду об’єктом права спільної сумісної власності.

Увага! Якщо жінка та чоловік проживають однією сім’єю, але не перебувають у шлюбі, майно, набуте ними за час спільного проживання, належить їм на праві спільної сумісної власності, якщо інше не встановлено письмовим договором між ними.

Яке майно є особистою приватною власністю дружини, чоловіка?

Особистою приватною власністю дружини, чоловіка є:


  • майно, набуте до шлюбу;


  • майно, набуте за час шлюбу на підставі договору дарування або в порядку спадкування;

майно, набуте за час шлюбу за кошти, які належали їй чи йому особисто;

житло, набуте за час шлюбу внаслідок його приватизації;

земельна ділянка, набута за час шлюбу внаслідок приватизації;

речі індивідуального користування, в тому числі коштовності, навіть тоді, коли вони були придбані за рахунок спільних коштів подружжя;

премії, нагороди, які вона або він одержали за особисті заслуги(суд може визнати за другим з подружжя право на частку цієї премії, нагороди, якщо буде встановлено, що він своїми діями сприяв її одержанню);

кошти, одержані як відшкодування за втрату (пошкодження) речі, яка їй чи йому належала, та відшкодування завданої моральної шкоди;

страхові суми за обов'язковим чи добровільним особистим страхуванням, якщо страхові внески сплачувалися за рахунок коштів, які були особистою приватною власністю кожного з подружжя;

майно, набуте за час їхнього окремого проживання у зв’язку з фактичним припиненням шлюбних відносин(за рішенням суду);

якщо у придбання майна вкладені крім спільних коштів і кошти, які належали одному з подружжя, то частка у цьому майні, відповідно до розміру внеску, є його особистою приватноювласністю;

якщо річ, що належить одному з подружжя, плодоносить, дає приплід або дохід (дивіденди), він є власником цих плодів, приплоду або доходу (дивідендів).

Як провести розділ майна добровільно?

Дружина і чоловік мають право розділити майно за взаємною згодою, уклавши договір про поділ майна або договір про виділ майна зі складу майна подружжя.

Договір проподіл чи виділнерухомого майна підлягає обов’язковомунотаріальному посвідченню.

Який порядок поділу майна через суд?

Неподільні речі присуджуються одному з подружжя, якщо інше не визначено домовленістю між ними.

Речі для професійних занять присуджуються тому з подружжя, хто використовував їх у своїй професійній діяльності. Вартість цих речей враховується при присудженні іншого майна другому з подружжя.

Присудження одному з подружжя грошової компенсації замість його частки у праві спільної сумісної власності на майно, зокрема, на житловий будинок, квартиру, земельну ділянку, допускається лише за його згодою та попереднього внесення другим із подружжя відповідної грошової суми на депозитний рахунок суду.

У разі, коли жоден із подружжя не вчинив таких дій, а неподільні речі не можуть бути реально поділені між ними, суд визнає ідеальні частки подружжя в цьому майні без його реального поділу і залишає майно у їх спільній частковій власності.

За рішенням суду частка майна дружини, чоловіка може бути збільшена, якщо з нею/ним проживають діти, а також непрацездатні повнолітні син,дочка, за умови, що розмір аліментів, які вони одержують, недостатній для забезпечення їхнього фізичного, духовного розвитку та лікування.

До якого суду звертатися і скільки це коштує?

Справи щодо поділу спільного майна подружжя розглядаються місцевими загальними судами в порядку позовного провадження за місцем розташування майна або його основної частини (якщо це стосується нерухомого майна) або за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання або перебування відповідача (якщо стосується поділу рухомого майна).

Слід відзначити, що до вимог про поділ майна, що є об’єктом права спільної сумісної власності подружжя, позовна давність не застосовується за умови, якщо шлюб між ними не розірвано.

До вимоги про поділ майна, заявленої після розірвання шлюбу, застосовується позовна давність у 3 роки, яка обчислюється від дня, коли один зі співвласників дізнався або міг дізнатися про порушення свого права власності.

При поданні позову сплачується судовий збір, який визначається виходячи із вартості майна, яке підлягає поділу – 1% вартості. Однак, судовий збір не може бути менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та більшим за 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

При визначенні ставок судового збору застосовується розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду. Розмір вказаного прожиткового мінімуму на 01 січня 2018 року становить 1762 гривні.

Чи є якісь особливі випадки?

Під час поділу майна важливу роль відіграє багато різних нюансів, які індивідуальні для кожного окремо взятого подружжя. Це можуть бути і питання поділу боргових зобов’язань, і питання поділу майна між подружжям у випадках, коли один із них (або обидва) є фізичними особами – підприємцями, або ж серед майна є недобудоване майно.

Аби більш детально розглянути ситуацію кожної окремої людини, раджу звернутися до одного з наших центрів або бюро безоплатної правової допомоги. Наші юристи та адвокати допоможуть вирішити Ваші проблеми. Дізнатись, де працює найближча точка юридичної допомоги можна на сайті Мін’юсту або за телефоном гарячої лінії 0(800) 213-103.





Інформація ГУ ДФС у Кіровоградській області (12.03.2018 року)